Erasmus+ aneb rozvíjíme dovednosti nejenom žáků, ale i učitelů

Ani v letošním roce jsme nezaháleli a během léta vyrazili v rámci projektu Erasmus+ za studiem angličtiny. Cílených lokací bylo v tomto roce více. Jeden z kolegů, Ing. Horák, se po roce opět vrátil na Maltu, kde se v rámci kratšího kurzu zaměřoval především na rozvoj konverzačních dovedností. Malta je z tohoto pohledu ideálním místem. Komunikace v cizím jazyce neprobíhá pouze v rámci kurzu, ale je přítomna při řešení každodenních situací v průběhu celého jazykového pobytu. 

Další tři naši učitelé, pánové Sejfi, Vodrážka a Zrzavý, vyrazili ihned po skončení školního roku na kurzy anglického jazyky do irského Dublinu. Níže si můžete přečíst jejich dojmy a hodnocení:

Absolvovat kurz angličtiny v zahraničí zejména v anglicky mluvící zemi znamená denně čelit desítkám mikro dialogů v každodenních situacích, což je jeden z nejcennějších prvků kurzů. Velmi přínosnou aktivitou proto byla i samotná každodenní čtyřicetiminutová cesta do školy ATC, během které jsme se povídali s anglicky mluvícími kolegy.

Další velkou výhodou se ukázal pobyt na koleji a sdílení kuchyně s dospělými studenty z různých zemí, kde si můžete procvičit mluvení, udělat domácí úkoly a naplánovat si společné odpolední aktivity v cílovém jazyce.

Tím však nechci podceňovat smysluplnost kurzů ve škole ATC, kde jsem absolvoval dva kurzy a musím říct, že každý z nich byl pro mě velmi přínosný. Kurzy probíhaly v centru Dublinu v dopoledních i odpoledních hodinách, což nám umožnilo užít si anglicky mluvící atmosféru o přestávkách nejen ve školní jídelně, ale i v okolních kavárnách. Kvalitně připravené lekce vedli rodilí mluvčí, což byli perfektně připravení specialisté. Každý kurz obsahoval určitý výstup, kterým byla prezentace plánu lekce na základě metodiky a nástrojů, které jsme probírali dříve, a skupinová aktivita zaměřená na určitý aspekt irské kultury a jazyka.

V neposlední řadě si zaslouží pochvalu společenský program školy ATC v odpoledních hodinách, který nabízel návštěvu jak městských památek, tak okolí Dublinu za asistence nadšených průvodců. Zúčastnil jsem se většiny výletů, a zvláště vzpomínám na Docklands a Grand Canal Dock Walk, což byla tříhodinová prohlídka zaměřená na historii, podnikání a architekturu Dublinu.

Poloha Dublinu v zálivu a DART (The Dublin Area Rapid Transit system), což je elektrická síť příměstských železnic, rozhodně přispěli kulturnímu programu během dvou víkendů a pomohli nám užít si pobřeží, jeho útesy, poloostrovy, vřesoviště, údolí, pláže i studenou vodu místních zátok při koupání, a také navštívit malebná letoviska s jejich osobitými irskými hospodami, nabízejícími svérázný Guinness a lahodnou whiskey.

První týdenní kurz (Teacher Refresher) byl zaměřen na metodiku výuky anglického jazyka, což mi pomohlo oprášit a zároveň představit spolužákům některé metody během vyučovacích hodin. Bylo to obzvlášť zajímavé, protože jsem mohl porovnat různé postoje svých zkušených kolegů z různých zemí EU. Naše lektorka Sarah Corrigan nám navíc pomohla identifikovat a následně eliminovat nedostatky v našich plánech pro hodinu výuky anglického jazyka. Za nejcennější prvek kurzu však považuji lekce zaměřené na aplikaci moderních technologií a AI v hodinách angličtiny.

Kurz, který jsem navštěvoval během druhého týdne, se zabýval irskou kulturou a vývojem anglického jazyka. Atmosféru kurzu jsem si užil, protože obsah přednášel pan Pearson, odborník narozený v Irsku, který se zaměřil na jedinečné rysy irské angličtiny. Kromě toho mi tento pobyt v Irsku pomohl mnohem lépe pochopit spletitý vztah mezi Irskou republikou a Spojeným královstvím.

                                                                                                                                                                                                            Za účastníky kurzů angličtiny v Irsku napsal Mgr. Oleg Sejfi

 

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

Výpis článků