Zaměření: průmyslová automatizace
Určeno pro: chlapce a dívky
Vstupní předpoklady žáků: základní vzdělání, splnění kritérií přijímacího řízení, zdravotní způsobilost uchazeče
Délka a forma studia: 4 roky, denní
Způsob ukončení přípravy: maturitní zkouška
Dosažený stupeň vzdělání: střední vzdělání s maturitní zkouškou
Uplatnění
Tento obor pružně reaguje na změny související se 4. průmyslovou revolucí. Rozvoj Průmyslu 4.0 velmi úzce souvisí i se vzděláváním. Nejen, že je vzdělávací systém jeho rozvojem ovlivňován, ale i vzdělávání má opačný vliv a jeho kvalitní a správně orientované provádění rozvíjející žádoucí kompetence žáků a studentů může k rozvoji průmyslu výrazně přispět.
Absolvent školního vzdělávacího programu Průmyslová automatizace je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným i odborným vzděláním, tj. disponuje požadovanými vědomostmi, dovednostmi a zaujímá postoje nutné pro výkon zvolené profese. Je schopen spolupracovat se specialisty z oborů elektrotechniky, mechatroniky a zejména automatizační techniky a příbuzných oborů.
Absolventi daného oboru se mohou uplatnit jako konstruktéři, projektanti, technici, operátoři a programátoři především ve středních technickohospodářských funkcích a specialisté pro různé oblasti aplikací automatických systémů při:
- projekčních, konstrukčních a technologických činností elektrotechnického charakteru
- řízení technologických procesů se znalostí programování průmyslových automatů a robotů
- využití automatizace v bezpečnostních systémech a pro řízení budov
- programování počítačů, mikropočítačů, PLC automatů a elektronických přístrojů a zařízení
- výrobě, údržbě, revizích a opravách elektrotechnických zařízení
- školení zaměstnanců z oblastí automatizace a sdělovací techniky
- řízení provozu v podnicích
- projektování a konstrukci prvků robotů, manipulátorů a periferních zařízení robotizovaných pracovišť (dopravníků, zásobníků, hlavic průmyslových robotů aj.)
- navrhování robotů a manipulátorů a jejich nasazení ve výrobních systémech s využitím znalostí problematiky teorie řízení a řídicích systémů, senzoriky, analýzy obrazu, automatické identifikace, softwarového inženýrství, průmyslových sítí v řídicích systémech, elektroniky a pohonů
- zabezpečení provozu, seřízení, programování, diagnostice, údržbě a opravě strojů a přístrojů
- řízení a obsluze automatizovaných pracovišť, regulačních jednotek a měřících systémů
- projektování průmyslových rozvodů.
Typické pracovní pozice či povolání:
- projektanta a konstruktér v elektrotechnice a automatizaci
- programátor a projektant průmyslových řídicích systémů
- pracovník zabývající se senzory, měřením a sběrem dat
- vývojář softwaru vestavěných systémů
- pracovník pro testování elektronických systémů
- programátor průmyslových informačních systémů
- pracovník údržby automatizovaných výrobních systémů
- technolog a systémový programátor CNC strojů
- operátor automatizovaných výrobních strojů CNC
- technik automatizovaných pracovišť
- diagnostik a zkušební technik
- programátor (od logických funkcí až po PLC např. zabudovaných jako subsystémy v CNC)
Stručný popis oboru:
Výuka se skládá ze všeobecně-vzdělávacích předmětů (český jazyk, německý, anglický jazyk, matematika, fyzika, tělesná výchova, práce s počítačem), odborných elektrotechnických předmětů (základy elektrotechniky, technická dokumentace, technologie, elektronika, automatizace, číslicová technika, elektrotechnická měření) odborných předmětů strojírenských nutných k pochopení problematiky mechatroniky (strojírenská technologie, strojnický, strojírenská technologie) Žáci získávají znalosti pro úspěšné zvládnutí maturitní zkoušky ze všeobecně-vzdělávacích a odborných předmětů.
Velký důraz je kladen na výuku výpočetní techniky a to zejména její aplikace a využití pro ostatní technické disciplíny jako je programování PLC automatů a robotů, projektování a konstruování, programování CNC strojů, Studenti pracují v CAD/CAM systémech s programy jako je např. PLC Simatic, SolidWorks Electrical, Solidcam a další. Odborné předměty podrobně seznámí studenty s používanými technickými materiály, součástkovou základnou, výrobními technologiemi, programováním systémů, automatizací a robotizací výrobních linek a vyšším stupněm řízení výroby.
Během výuky spolupracujeme s významnými firmami formou exkurzí, provozních praxí a odborných přednášek, žáci mají možnost čerpat firemní stipendia. Do výuky se aktivně zapojují odborníci z praxe.
Žáci jsou po dobu celého studia vedeni k odvádění nejvyššího výkonu s důrazem na kvalitu a učí se chápat kvalitu práce jako významný nástroj konkurenceschopnosti.
Učební plán
|
|||||
26-41-M/01 Elektrotechnika | |||||
(zaměření na průmyslovou automatizaci) | |||||
Vyučovaný předmět | Ročník | Celková týdenní hodinová dotace | |||
1. | 2. | 3. | 4. | ||
Anglický jazyk | 3 | 2 | 3 | 4 | 12 |
Český jazyk a literatura | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Občanská nauka | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Fyzika | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Základy ekologie a chemie | 1 | 1 | |||
Matematika | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
CAD/CAM | 2 | 2 | 2 | 6 | |
Číslicová technika | 1 | 1 | 2 | ||
Informační technologie | 2 | 1 | 3 | ||
Mechatronika | 2 | 4 | 3 | 9 | |
Ekonomika | 1 | 2 | 3 | ||
Automatizace | 3 | 3 | 3 | 2 | 11 |
Elektronika | 2 | 2 | 2 | 6 | |
Elektrotechnická měření | 3 | 3 | 6 | ||
Praktická cvičení | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Robotika | 2 | 2 | |||
Řízení a regulace | 1 | 1 | 2 | 4 | |
Technická dokumentace | 2 | 2 | |||
Základy elektrotechniky | 5 | 2 | 7 | ||
Strojnictví | 3 | 3 | 1 | 1 | 8 |
Celkem hodin | 34 | 34 | 34 | 34 | 136 |